«

»

Zář 28 2014

Print this Příspěvek

Zapisky z jachty podzim 2014

 

Fotky jsou zde:

část 1 (500ks) a část 2 (250ks)

Všechny upravené fotky 2660ks jsou ke stažení v zipu  zde.

Nejtěžší bylo sladit časovou posloupnost ze 7 fotoaparátů :))).

S severskými přáteli máme objednánu jachtu Bavaria cruiser 45 v terminu 27.9.-4.10.2014
sobota 27.9.2014 vyjiždíme v 4h směr Chorvatsko Biograd na Moru
přijíždíme v 13.45, Loď není ještě připravena
V 16h přebíráme loď a v 17,15 vyplouváme směr jih
plujeme noční přeplavbou na ostrov Vis, mám noční službu od 1,40 do 04,20 část s |Michalem, střídá nás Jirka.
Noční přeplavba, vysoké vlny vítr… divoká čirá noc. Vítr postupně slábne a stahujeme plahty již hluboko za tmy, vítr zůstává

na 4uzlech, jedeme ale již na motor směr ostrov Vis.
Takto vypadají mrtvé vlny. loď je nepravidelně pohupována ve všech směrech a posádka si to dostatečně užívá. Krásná noční

zkušenost a dobrodružství.
Neděle
Ráno v 7h jdeme na Visu na kafe, kam jsme noční přeplavbou dopluli. po kavici nacházíme zátoku s pískem  a malou prázdnou

konobou, kde jsou ochotni nás svlažit chlazeným ožujskem, příjemné pokoupání na písečné pláži, kterou zakončujeme přeplavbou

na ostrov korčula.
Během cesty jsme vyzkoušeli Kiting (Michal,Hugo a Bob)
Večeříme při západu slunce, Hugo otestuje i kytaru.
V 7,30 kotvíme v zátoce Loviště, ostrov Pelješač.

Pondělí
Ráno vstáváme před usvitem a vyrážíme směr město Korčula na ostrově korčula. Volíme ranní prohlídku historického centra a

relaxujeme nad kavicou. V maríně doplňujeme trochu vody a přejíždíme na proti na ostrov Pelješac do městečka Orebič, kde máme

v úmyslu navíštívit vyhlášené vinařství. na molu ukecáváme zřízence, aby nách nesal nakoupit víno. Za 100 kuna nám dělá taxi

a doprovod a jelikož máme cca 50 minut do trajektu, kde kotvíme, zavazíme i vykládce místních rybářských lodí.Nicméně, když

jde o obchod s místními vinaři, tak rybáří musí kotvit trochu vedle.
Na lodi Zůstává Jirka s Hugem a dělají posádku pro prípadnou nutnost uhnout trajektu. Jsme odvezeni k místnímu vyhlášenému

vinaři, který je ve finále američanem, jež zde koupil zdevastovaný hotel. provedl za dolary kompletní rekonstrukci na luxusní

hotel a má zde i novodobé moderní vinařství. Jdeme do výroby, nerezové tanky, temperované kvašení a mezi patry jezdí osobni

luxusní výtah. Ve vzorkovně má ochutnávku a vzrokovnu z 3 druhů vín. Cena znatelně převyšuje naše požadavky (130kn za 0,75l)

ale kupujeme alespoň po vzorku. Ujasnili jssme si co hledáme a jelikož jsou průvodci chorvaté, jedeme k němu domů do

rodinného vinařství.Ochutnáváme, a nakupujeme po pár litřících na loď pro běžné pití. Byli jsme provedeni po rodiném dědictví

a s tím spojených problémech s olivami a hroznem a výstavbou apartmánu. Na cestu dostáváme pytlík mandarinek přímo ze stromu.
Odplouváme a směřujeme na koupání a potápění na protější stranu kanálu vedle ostrovu Badija, který je kousek od městečka

Lumbarda. Ve městečku Lumbarda dáváme oddych , kavicu a opouštíme ostrov a plujeme směrem Žuljana zpět na ostrov Pelješac.
A POTKALI JSME RODINKU DELFÍNŮ. Přibližně uprostřed kanálu potkáváme rodinku delfínů. Oťukáváme se prvně z povzdálí až nás

nakonec navštíví jeden ze zvědavců přímo pod lodí. Vypnuté motory a jen vydechování plujících delfínů. Úplná idylka

odpoledne. Doplouváme do vesnice Žuljana, kde o pár minut nestíháme ideální místo provyvázání na molo, kde nás předbíhá

anglický katamaran. Kotvíme v zátoce a na člunu, za velkého veselí přeplouváme do vyhlášené restaurace RIVA. Sezona jim končí

1.10. a dopíjíme jim poslední sudové pivo a jelikož další už není, odebíráme se veselit naa loď.
Bujeré veselí pokračovalo zhlasita za zpěvu až dlouho do noci. Co se dělo, ví jen zasvěcení :).

Úterý
Ráno rychlý úklid a po anglicku mizíme do městečka Trstenik na kavicu. Snídáme na moři a po kavici přeplouváme na ostrov

Mljet.

Ostrov Mljet, národní park s krásnými zákoutími a zátokami. Kotvíme při západní straně v poměrně hluboké zátoce, která kdysi

sloužila armádě. Nyní krásně prohřátá a užíváme si koupání a potápění v zátoce při 25st. moře.
Po dostatečném smočení odplouváme a vydáváme se na západ kolem ostrůvků na ostrov Lastovo. Během cesty a obědu na moři se

krásně rozfouká na 20 uzlů a vytahujeme plachty. Nám některým září oči, krásné vlny, schůdný náklon a 7uzlů pod plachtami.
Jachtění při 20 uzlech na ostrov Lastovo byl zážitkem nejen pro ostřílené jachtaře, ale i pro nováčky na palubě.
jelikož nás směr větru odklání od potřebného kurzu a tlačí nás čas, spouštíme motor a bez plachet v ostrém vlnobití 2m

plujeme nejkratší cestou na ostrov Lastovo, kde vyhlížíme příemné místo ke kotvení. Takovéto místo, které je dostatečně

chráněno nacházíme až vevnitřní zátoce u městečka Pasadur. Večeře na kotvě a zpívání za kytary Huga a Michala bylo zakončeno

návštěvou Dánského výsadku na naší palubě, který byl přilákán naším veselím doprovázeného kytarou, bubnem a zpěvem karaoke

textů. Veselili jsme se nejenom mi,ale určitě i okolní jachty :).

středa 1.10.
spíme v zátoce u městečka Pasadur,… ráno přepolouváme k hotelovému molu na kafe. Obchod pro chléb mají o 1km mimo vesnici

Ubli a tak po kávě přeplouváme a za přírazu k nákladnímu molu nakupujeme pečivo. Vše ostatní je zatím v dostatku. Vyrážíme na

sever, kde projíždíme západní stranou mezi ostrovy a prohlížíme opět starý armádní bunkr.
Jeho velikost je ale menší a nyní obsazena cizí jachtou a tak jen zdravíme a vyrážíme přes kanál do Brna. Ano přesně tak, do

Brna.
Brna je malá vesnička na jižním straně ostrova. Není zde vůbec nic k vidění a tak pouze v malé zátoce zezadu města házíme

kotvu a jdeme se ovlažit do moře, které je zde již o poznání chladnější a má „jenom“ 23,5 st.C
Opouštíme zátoku a naše kroky jsou směřoványy opět na ostrov Vis.
Ostrov Vis je jedním z nejjižnějších ostrovu v otevřeném moři a je osázen četnými střílnami zakopanými do skal. Některé jsou

ještě osázeny již zreezavělými houfnicemi. Úesová charakteristika jižního pobřeží je strmého charakteru s četnými převisy a

řadou menších i středně velkých jeskyní a prohlubní. Na některých místech se na těchto převisech objevují i menší krápníky =

stalagnity.
Připlouváme do městečka Komiža, které se nalézá ve velké otevřené zátoce na jihozápadním cípu ostrova. Komiža je v této

lokalitě výspou řadou jachtařů a mořských vlků, kde tomu odpovídá i četnost lodí v marině. Cena za vyvázání na městskou boji

je u 14m lodi 250kn, výběrčí se dá přesvědčit, aby ale účtoval kratší loď v  ceně 200kn. V čase našeho příjezdu v 17h již ale

městské molo bylo již plně obsazeno asi 20 loděmi a i přes snahu přesvědčit správce mola o inteligentnější vyvázání lodě

připlující 3minuty před námi, naplnili chorvaté opět naše přesvědčení o „jižním národu“ a na nás již nezbylo místo, jen na

bóji. Přeplouváme z boje na našem gumovém motoráku na břeh a jdeme se pokochat městečkem se starobylým koloritem. Na nábřeží

u přístavu je nespočet restaurací a konob, kde se čepuje i české pivo. Po pobřežním osvěžení se vracíme na loď a Hugoostárem

zapějeme několikero osvědčených hitů pro potěchu nás i okolí.

čtvrtek
Brzo ráno začíná pršet. Přecházející studená fronta znatelně změnila teplotu i stav větrů, skoro nefouká. Přirážím děště

držíme kurz 320 ste na krátko k městskému molu a Z s M se jali ojít pro kavicu pro vvšechny a obratem odplouváme s 10ti

kavicemi a 10 croasainty na moře, čímž opouštíme ostrov Vis a za děště a mírného protivítru opouštíme Komižu. Moře přes

trvalý déšť klidné a je pouze chvílemi více zčeřeno intenzivnějšími lijáky bičováno včetně nás se snižující viditelnost až na

několik stovek metrů. Tato trasa směrem na sever je již na hranici teritoriálních vod chorvatska a tak je vcelku časté, že na

pár chvil je možné „opustit“ Chorvatsko do mezinárodních vod. Během plavby spatřujeme hejna ryb, které i se svojí velikostí

20cm vyskakují za deště nad hladinu moře. Naši chobotnici na háčku rybářského prutu, který J ihned nahodil, ale v klidu

ignorují a opět tedy jen čeříme vodu vlascem.
Nudná přeplavba, kterou posádka řeší vyplinit časem dle svého uvážení spánkem, vařením čaje, přípravou obědu či meetingem v

kokpitu na různá témata. Až na úrovni Rogoznoca přestává pršet, zlepšuje se viditelnost. Celé široké okolí je osázeno

rybářskými loděmi vlečícími sítě, kdy je potřeba obezřetně se těmto lodím v dostatečné vzdálenosti vyhnout.
Během přípravy oběda zjišťujeme, že pod ppodlahou podpalubí se nalézá více vody než obvykle, či spíše až neobvykle. Někdo z

kluků se jal vodu ochutnat, a je neslaná, tedy nevniká do vody z venku. Vyšetřování nás naplňuje podezření na prasklou hadici

v přední sprše. Nicméně je nutnost tuto vodu co nejdříve odčerpat a otraviny opět změnit na potraviny. Došla pitná voda,

míříme nejkratší trasou do přístavu Vodica pro dotankování a kotvení. Mezitím všemožnými i nemožnými způsoby odčerpáváme vodu

z podpalubí. Nenní ji mnoho, na výšku podlahy pouze cca 4cm, nicméně v ploše dna je to poměrně velké množství a nejrychlejší

metodou se jeví vybírání lopatkou vody do kbelíku a přímě vylití, jelikož čerpadlům se z tak nízké hladiny moc sát nechce a

často na vlnách přisávají vosu a snižují si tak svoji účinnost. Kolem 17h připlouváme do Vodice, všude kolam nás plno jachte

na plachtách. Prognoza hlasila v střední části jadrnanu vítr, což se naplňuje. My ale spěcháme do maríny a volíme městskou a

plujeme see vyvázat na mooring městského mola. Sousedící marina Vodica je již tak poměrně hodně obsazena a s přibývajícím

časem řada plachtících lodí se snaží před tmou rychle uniknout do maríny a vytvořila u vjezdu do mariny vodica frontu až

8palchetnic.
Vyvazujeme se na moriing vedle německé plachtenice, zanedlouho po nás se vedle nás vyvazuje další loď, s německou posádkou,

která ale pouze vybíhá nakoupit alkohol a opět mízí na moře. Za chvíli připlouvá další plachtenice, tentokrát s českou

posádkou a ta taktéž zůstává přes noc. Jdeme se podívat do malého městečka, které při přístavu je tvořena starými bbudovami v

několika řadách. Zde je již videt pevninský charakter města, kde se tedy pohybuje již více osob i vozidel. Na břehu přístavu

je řada restaurací, vybíráme jednu a jdeme na podvečerní kafe. Na večeri se vracíme na loď a je vyhlášena soutěž v kouření

doutníku. Většina z nás se boje  účastní. Mir. se jal funkce časomíry a kontrolora ferovosti soutěže. Všichni hulíme jak

sádroví ježci. Nelítostný boj vyhrává M s časem 1h 47minut. Další pořadí je P 1,43,B v čase 1,42 a J ve stejném čase a pak

tuším Hu, Jar.,Zb. Kv.  Ostatní se neúčastnili. Tento nelítostný boj si vybral i nemilostné daně ve formě kruté krátkodobé

nevolnosti u P, která musela být bez vážnějších následků rozdýchána na pobřeží v konobě a s diskotékovým parketem, kde se

posádce zalíbilo živostí a interiérem života. Nedlouho po půlnoci jdeme spát ještě za doznívajícího zvuku kytary kapely

Hugostár.

pátek
probouzíme se v městské marině Vodice
cena za stání na mooringu je 26KN/m délky lodě
Vyrážíme natankovat naftu do plna a vracíme se zpět na mooring a jdeme do mesta na Croasint a Kavicu. Přibližně v 9,30

vyplouváme směrem na severozápad a ve skupině regat přeplováme lagunu Vodice pod plachtami a směřujeme blíže domovské marině.

Na plachtách křižujeme za pohodového větru 3-5 uzlu a zasvěcujeme některé nováčky Bo do kouzla větru.
Proplouváme kolem našeho jmenovce Murter, naše loď nese tento název. Kotvíme v zátoce Kosiřinna a oddáváme se radovánkám vody

s 23stupni. Po obědě vyplouváme dále pod  plachtami a opět potkáváme Delfíny. Nyní  tedy spíše nějakého tuláka, plave sám a

vždy po pár nadeších na chvíli zmizí až nakonec zmizí úplně. Škoda, pluli jsme pod plachtami a bylo to příjemné setkání.
Směrem na Biograd proplouváme rozsáhlým průplavem který má svoji průměrnou hloubku kolem 11m. Je tudíž na místě sledovat

stále hloubkoměr, protože písčité dno, velmi lehce mění svojí hloubku. Ne jednou se již dříve některým stalo, že plachetnice

s ponorem 2m brousila o mořské dno. tento průplav není vhodný na kdejaké skatočení s lodí a proto se raději kotvímee v malé

zátoce s oblázkovo písečno pláží s hladinou jakko zrcadlo a hloubkou 4m. Lokalita je v blízkosti kempu stylově postaveného s

rákosovými domky a i v této posezoní době ještě stále využívána jak proo běžné hosty, tak i naturalisty.
Po odpolední Kavici na lodi přeplouváme již poslední 4míle do domovské mariny v Biogradu, kde míjíme frontu u tankování a na

1 se vyvazujeme v maríne Kornati Stari Biograd a s pronajímateli lodě Adriatic Chalenge domlouváme předání lodi hned na

8,30h.
Jdeme se projít do hostorické části města, a po drobném osvěžení a nákupech u desigualu některých mořeplavců se vracíme na

večerní očistu do mariny a večer zakončujeme o5 posezením při kytaře.
Podzimní regatu zakončujeme v pohoodovém rozjímáníí nad proběhlým týdne.

Sobota
Rano vyklízíme loď a vyřizujeme formality. Snídame v restauraci ranní croisaint s kavicou jako obvykle a vv 10h opouštíme

Marinu

í.

 

delfin_chorvatsko_2014

Výběr několika obrázků.

 

Permanent link to this article: http://www.dovolenkovnik.cz/2014/09/zapisky-z-jachty-podzim-2014/